Rekruteren via Social Media, hoe ga je te werk?

Webmindz - Blog - Rekrutering via social media

Onlangs vroeg een bedrijfsleider me advies om geschikt personeel te vinden. Hij had al verschillende pogingen ondernomen, maar zelden vond hij een geschikte kandidaat. Nochtans gaat het om een moderne KMO met een goed gevuld orderboekje met IT-projecten in verschillende sectoren. De personeelsleden zijn zeer tevreden, loyaal en marktconform betaald. De sfeer is er top en de baas organiseert regelmatig een team-event om de groepsfeer te versterken. En toch, een nieuwe collega vinden…het loopt niet altijd zo vlot.

Hoe zit dat in jouw bedrijf? Waar zoek jij nieuwe medewerkers? Is jouw strategie succesvol? Of moet je toch besluiten dat de medewerker waar jij naar op zoek was, de weg naar jouw bedrijf niet gevonden heeft. Dan kan social media jou helpen om jouw match te vinden én te rekruteren. Lees je even mee hoe dat kan?

De jobpagina op je bedrijfswebsite

Uiteraard kondig je een nieuwe vacature steeds aan op de jobpagina op je website. Plaats je jobpagina in het hoofdmenu (bovenaan of links). Nog meer zichtbaarheid creëer je met een lijstje van jobtitels op de homepagina (in de rechterkolom) die dan weer doorverwijzen naar de vacature. Vraag hiervoor advies aan je webdesigner. Wist je dat hij/zij er voor kan zorgen dan dit lijstje automatisch gevuld wordt met de openstaande vacatures?

Zelfs als je geen openstaande vacatures hebt, is het toch interessant om de jobpagina online te hebben met een aantal ‘courante’ vacatures die je vaak moet invullen (maar op dat moment dus niet actief zijn). Zo kan je CV's ontvangen van mensen die je later kan contacteren om hen uit te nodigen voor een gesprek of zelfs om een voorstel te doen.

Zorg er altijd voor dat de gepubliceerde vacatures op je bedrijfswebsite kunnen gedeeld worden op sociale media. Denk hiervoor zeker aan download mogelijkheden en links. Op die manier vallen e-mail, Whatsapp, Skype of Hangouts niet uit de boot als het op delen aankomt.

Promoot de job op verschillende social media

Als de vacature op de jobpagina van je website staat, kan je deze promoten via de verschillende social media waarop je actief bent. Place to be is uiteraard: Facebook, Twitter, Linked en Google+. Maak een statusupdate met de link naar de jobpagina. Gebruik de jobtitel, voeg een begeleidende tekst toe en vraag om je post te delen. Heb je zelf een grote groep volgers, dan krijg je van iedereen die de vacature deelt met zijn/haar netwerk, gratis zichtbaarheid bij mensen die je anders niet zou bereiken.

Maak een custom tab op je Facebook Pagina

Een andere manier om rekrutering op social media tot op een hoger niveau te brengen, is door het gebruik van een aangepast tabblad (custom tab) op je Facebook Pagina. Werk samen met  social media agent, die heel eenvoudig jouw jobpagina van de bedrijfswebsite kan tonen in een tabblad. Zo kan je via Facebook en je website kandidaten aantrekken. Bovendien is het een efficiënte manier om met dezelfde inhoud jouw bereik drastisch te doen stijgen.

Je kan op je bedrijfswebsite ook een 'Pixel' installeren. Wie via een post of advertentie van op jouw Facebook pagina op jouw website terecht komt, kan later opnieuw en nog gerichter benaderd worden. Een ‘Pixel’ laat je toe om op die manier hele specifieke doelgroepen op te stellen. Je weet immers dat zij interesse hadden, want waren eerder al getriggerd om jouw website te bekijken. Deze kennis moet je zeker benutten. 

Zoek je kandidaten gericht via LinkedIn

Zeker als je zeer specifieke profielen zoekt, is LinkedIn Premium een must. LinkedIn biedt aan betalende bedrijfsaccounts de mogelijkheid om toptalenten te rekruteren. Je kan gebruik maken van geavanceerde filters die leiden tot de juiste kandidaten. En je krijgt de mogelijkheid om gratis InMails te sturen naar iedereen op LinkedIn. Gratis LinkedIn accounts kunnen enkel mailen naar rechtstreekse contacten of gemeenschappelijke contacten.

Als je niet actief wilt zoeken op LinkedIn, heb je toch de mogelijkheid om vacatures te publiceren specifiek voor jouw regio. Deze vacatures kan je dan op je LinkedIn bedrijfspagina zetten om meer kandidaten te laten kennismaken met jouw jobaanbod.

Plaats een nieuw functie op Youtube

En waarom geen gebruik maken van video marketing? Maak een ludiek en professioneel filmpje over de redenen waarom iemand in jouw bedrijf zou willen werken. Of stel het bedrijf voor waar de nieuwe collega terecht komt door een walk-through te doen.

Creatief rekruteren…zo kan het ook!

  • Organiseer een "hackaton" waarbij kandidaten een heel weekend op kantoor mogen vertoeven met pizza's en frisdrank à volonté. Laat hen onmiddellijk van start gaan om een bepaald (zelfgekozen?) project uit de grond te stampen. Zo kan je zien welk vlees je in de kuip hebt, hoe mensen reageren in bepaalde situaties, wie leiding opneemt, wie onderneemt, wie coacht, wie levert op tijd,... Als jouw aankondiging viraal gaat, dan heb je potentieel veel kandidaten. 
  • Voer een sollicitatiegesprek eens niet op kantoor, maar trek naar buiten. Maak samen een wandeling en voer een gemoedelijk gesprek. Jouw beeld van de kandidaat zal veel completer zijn.
  • Laat je advertentie opvallen:
    • Eenzame kleerhanger, wilt opnieuw in de kast geraken: verkop(ster/er)
    • Maak een filmpje "Volledig uitgeruste bureau zoekt medewerker"

Naast het louter rekruteren is het ook belangrijk dat je je bedrijf vaak positief in de kijker zet, door interessante posts te plaatsen over je bedrijfscultuur. Doe dit door een ‘collega van de maand’ centraal te zetten en hem/haar een vijftal vragen te laten beantwoorden. Of vraag je medewerkers naar hun inspiratiebronnen. Plaats (gepaste) foto’s van op de werkvloer, beurzen, congressen,... Laat het vooral iedereen weten!

Last but not least

Vergeet ook niet dat jouw huidige medewerkers de best geplaatste ‘influencers’ zijn. Door in jouw bedrijf te werken, zijn ze jouw ambassadeur. Je kan hen stimuleren om de vacatures mee te verspreiden of positief te belichten. Geef hen impliciet en expliciet het vertrouwen en dat je hen graag wilt betrekken bij de manier waarop het bedrijf communiceert en de vacatures invult.

 

Welke creatieve rekruteringsmomenten heb jij al georganiseerd?
Deel ze met ons!

 

Jouw reactie

Contacteer ons

CAPTCHA
Met deze vraag gaan we na of je een mens bent en geen geautomatiseerde spam. Sorry voor de overlast.

Volg ons

Volg ons op sociale media en blijf op de hoogte van hot news over sociale media en webdesign.

Stuur ons een berichtje