LinkedIn: 4 tips hoe je kan omgaan met uitnodigingen van onbekenden

Net zoals elke LinkedIn-gebruiker, krijg jij ook wel eens LinkedIn uitnodigingen van mensen die je helemaal niet kent. Maar hoe ga je daar professioneel mee om?

Je kan natuurlijk elke onbekende gewoon weigeren, maar misschien zit er wel iemand tussen die onverwacht interessant is om jouw doelen te helpen bereiken. En daarom evalueer je de uitnodigingen best vooraleer je een uitnodiging accepteert...of weigert.

1. Bekijk het profiel

Als je het profiel bekijkt van de aanvrager, dan kan je proberen nagaan waarom je deze uitnodiging ontvangen hebt. Misschien hebben jullie gemeenschappelijke contacten of groepen waardoor jouw profiel verschijnt in de suggestielijst aan de rechterkant. Je kan ook zeker nagaan op welke manier je kan profiteren van een relatie met de aanvrager. Hoe zou hij jou kunnen helpen om je bedrijfsdoelen te bereiken?

2. Vraag hen waarom ze jou een uitnodiging gestuurd hebben

Wanneer je een uitnodiging krijgt, dan kan je een antwoord sturen zonder de uitnodiging te weigeren. Op die manier kan je polsen naar de reden van de uitnodiging.
Gebruik hiervoor zinnetjes met een open vraag (wie, wat, waar, hoe, waarom,...):

  • Bedankt voor de uitnodiging, <naam>! Kan jij mijn geheugen nog even opfrissen? Waar kennen wij elkaar van?
  • Bedankt voor de uitnodiging, <naam>! Ik denk niet dat wij elkaar kennen, maar we hebben blijkbaar allebei <naam> als contact. Ik ben zeer benieuwd naar jouw bedrijf en vooral hoe je mij kan helpen met mijn bedrijf? Bedankt om dat even toe te lichten!

3. Heeft het profiel geen foto...gewoon weigeren die handel

Een LinkedIn profiel waar geen profiel foto ingesteld is, kan twee dingen betekenen: 

  1. Het is een nep-profiel
  2. Het betreft iemand die de gebruiken rond openheid en authenticiteit op social media niet begrijpt 

4. Hou je vrienden dichtbij, maar je vijanden nog dichterbij 

Hoe je het draait of keert, concurrenten zullen altijd proberen om met jou in verbinding te komen op LinkedIn. En dat mag, want op die manier krijg je zelf ook een kijk in hun wereld. Waar zij mee bezig zijn, hoe zij LinkedIn inzetten of op welke groepen zij actief zijn. Dat is allemaal kennis die je zelf ook kan gebruiken om jouw bedrijfsdoelstellingen te bereiken. Eenmaal jullie verbonden zijn, zal je ook makkelijker verschijnen in de rechterkolom  "Ook bekeken" waaronder vergelijkbare profielen staan als het profiel van je concurrent dat de bezoeker op dat moment aan het bekijken is. 

Het is ook perfect mogelijk dat een concurrent op een bepaald moment een opdracht niet kan uitvoeren en zoekt naar een partner. Altijd handig als jullie op dat moment verbonden zijn, zodanig dat het project naar jou kan doorverwezen worden. Of andersom... kwestie van geven en nemen.

 

Resultaat

Op deze manier zal je een kwalitatief netwerk opbouwen van mensen die jou kunnen helpen of waar jij beroep op kunt doen. En mocht je toch het gevoel hebben dat je iemand geaccepteerd hebt, dan kan je de relatie nog steeds heel eenvoudig stopzetten. 

 

Jouw reactie

Contacteer ons

CAPTCHA
Met deze vraag gaan we na of je een mens bent en geen geautomatiseerde spam. Sorry voor de overlast.

Volg ons

Volg ons op sociale media en blijf op de hoogte van hot news over sociale media en webdesign.

Stuur ons een berichtje