Instagram: 4,5 redenen waarom je het moet inzetten voor jouw bedrijf

De laatste jaren is Instagram uitgegroeid van een eenvoudig deelplatform voor foto's tot een wereldwijde marketingtool die door de grootste bedrijven ter wereld ingezet wordt.

Er wordt geschat dat meer dan 30% van de internetgebruikers ook een account heeft bij Instagram en de helft ervan logt zelfs dagelijks aan. Dat zijn indrukwekkende cijfers en daarom gaan we na waarom Instagram voor jouw zaak interessant kan zijn. 

1. Instagram is het op één na drukst bezochte sociale platform ter wereld

  • Maandelijks actieve bezoekers: 700 miljoen
  • Dagelijkse actieve bezoekers: 400 miljoen
  • 68% zijn vrouwelijke gebruikers
  • 60% van de internetgebruikers zijn tussen 18 en 29 jaar
  • 35% van de internetgebruikers zijn tussen 30 en 49 jaar
  • Aantal opgeladen foto's per dag: 100 miljoen
  • Aantal opgeladen foto's tot vandaag: +/- 40 miljard
  • Aantal likes per dag: 5 miljard

2. Het is makkelijk om op Instagram opgemerkt te worden

Wanneer je een aantal simpele truukjes toepast en dat consequent volhoudt om jouw producten of diensten in te kijker te zetten, dan ga je na verloop van tijd merken dat mensen gaan reageren op jouw posts en deze zelfs mee gaan promoten.

Waar kan je op letten:

  • Zorg voor de perfectie biografie, die aansluit bij wie je bent, wat je doet en waarom je graag op Instagram vertoeft
  • Stijl van foto's doortrekken. Denk aan kleuren, composities, objecten op de foto's en thema's, zoals mensen, natuur, eten, fashion, technologie,... Blijf authentiek!
  • Gebruik van hashtags, zowel bekende hashtags als jouw eigen 'uitgevonden' hashtags die je altijd gebruikt. Dat helpt mee te bouwen aan jouw identiteit.
  • Vraag altijd naar een reactie, wat vinden ze van jouw foto, hebben ze iets gelijkaardigs opgemerkt,... Als iemand reageert, dan mag je daar altijd vriendelijk op antwoorden: een klein bedankje kost niets ;-)
  • Organiseer af en toe een wedstrijd, zodanig dat ook via die weg een positiviteit en betrokkenheid met jouw product of dienst gecreëerd wordt. Let wel op: er zijn regeltjes, valsspelers en overdaad schaadt...
  • Regelmaat: zorg dat je heel regelmatig een nieuwe post plaatst. Dat betekent minstens 3x per week tot zelfs meerdere keren per dag. Dat is zeer uitdagend en hierop lopen vele gebruikers vast. Het is niet makkelijk om toch creatief en uniek te blijven en een hoog volume posts te genereren.

Op die manier zorg je ervoor dat andere gebruikers jou gaan herkennen aan je stijl en als het klikt, dan gaan ze jou op handen dragen.

3. Marketing met beelden en video is de toekomst, en Instagram is erin gespecialiseerd

Sinds het begin is Instagram gespecialiseerd in afbeeldingen, maar sinds kort kan je ook dagelijkse 'kortverhalen' vertellen en creatief aan de slag gaan met video's of diashows. Dat zijn Instagram Stories. Ze blijven 24 beschikbaar en dan verdwijnen ze automatisch. Je kan hier op een creatieve manier een of meerdere verslagjes uitbrengen die je volgers kunnen bekijken. Als jouw filmpjes of diareeksen interessant zijn voor jouw volgers, dan willen ze die voor geen geld van de wereld missen en heb je zo weer een extra kans om je producten en diensten in de kijker te zetten. 

Net omdat het iets vluchtig is, is het niet zo heel belangrijk dat deze reeksen van een iets lagere kwaliteit zijn. Zolang het maar interessant, luchtig, creatief, leerrijk,... is. 

4. Instagram bouwt volledig voort op de mobiele revolutie

Sinds 2015 worden er meer zoekopdrachten uitgevoerd via een mobiel toestel dan via een vaste computer. En Instagram maakt volop gebruik van deze beweging.

Delen vanop een mobiel toestel naar een platform dat zich 100% aanpast aan deze gebruikers, maakt het hen snel en makkelijk voor de gebruikers. En dus kunnen de bezoekers van jouw profiel ook snel en makkelijk door de inhoud van jouw bedrijf navigeren, waar ze ook zijn. Ze kunnen onmiddellijk reageren of zelfs deelnemen aan wedstrijden of acties.

4,5 Experimenteren is leren :-)

Als laatste en meer algemene tip: je mag heel veel experimenteren. Zo kan je nagaan welke posts aanslaan en welke minder populair zijn. Als je deze kennis dan gebruikt om enkel de stijl van de meest geliefde posts te hanteren, dan zal je blijven groeien.

 

 

Jouw reactie

Contacteer ons

Volg ons

Volg ons op sociale media en blijf op de hoogte van hot news over sociale media en webdesign.

Stuur ons een berichtje